sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Minä tein sen!

Viimeksi kirjoitellessa lupailin päivitystä hiukan isommasta työstä. Tässä se nyt tulee! Minä neuloin ihan omin kätösin villatakin. En ole aiemmin neulonut käyttövaatteita vaan pelkästään asusteita. Minulla on ollut suorastaan kammo villapaidan ja takin neulomista kohtaan! Nyt olen kammoni selättänyt!


Tähän villatakkiin on käytetty melko kirjava sarja erilaisia lankoja. Etuosa on pääasiassa neulottu Novitan Raita -langalla, selkäosa on Novitan 7 veljestä Polkkaa ja kuvassa oikean hihan yläosan vaaleanpunainen leveä raita on Novitan Ilonaa. Lankojen moninaisuus johtuu siitä, etten ollut varautunut neulomaan isoa työtä. Tällä hetkellä en osta uusia lankoja vaan pienennän melko suureksi kasvanutta lankavarastoani. Langan menekki oli kaksi kerää Raitaa, kerä Polkkaa ja pikkuinen jämäkerä Ilonaa.


Aloitin takin neulomisen selkäosasta ja olin aivan haltioissani Polkka -langan kuviosta. Olisin rikkonut periaatettani ja ostanut lisää Polkkaa. Kaupassa kuitenkin selvisi, ettei kyseistä lankaa enää ole myynnissä ainakaan meidän kaupungin liikkeissä. Suunnitelma B oli yhdistää Polkkaa ja Raitaa keskenään. Lopputulos on tosiaankin persoonallinen  ja ei varmasti ole kenelläkään samanlaista villatakkia! :D


Tässä vielä villatakki päällä (valittelut asukokonaisuudestani). Kuten kuvasta huomaa, takista tuli juuri sopivan kokoinen! Ei paha näin ensiyrittämällä. Takin napit ovat kaikki vähän erilaisia. Minulla on nappijemmassa osa napeista jopa itseäni vanhempia. Olen kerännyt niitä lapsesta saakka. Nämäkin napit ovat joskus koristaneet joitakin muita vaatteita ja pääsivät nyt uusiokäyttöön.

Yllätyin siitä, ettei tämän villatakin neulominen ollut vaikeaa. Aikaa tosin meni kolmisen viikkoa, joten kärsivällisyyttä vaadittiin. Nappasin mallin "neulontaraamatustani" Stitch'n bitch - Sankarineulojan käsikirja. Villatakin nimi on Kirjatoukka ja löytyy kirjan sivuilta 224-228. Kirjasta löytyy  ihania ja helppoja ohjeita sekä todella selkeät ohjeet perusneulontatyyleihin! Minulla löytyykin hyllystä koko kirjasarja! :) Tämän villatakin ohje oli aivan äärettömän yksinkertainen ja juuri sopiva aloittelijalle. Minä sovelsin ohjetta jättämällä kirjoneuleen pois.

Seuraavaksi puikoille menee jotain kesäisempää! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti